مراحل مختلف یک استارتاپ
مرحله کشت ایده (Seed)
یک استارتاپ زمانی در مرحلهی کشت ایده قرار دارد که موسسین آن از مرحله ایدهپردازی گذشته و در حال ساخت پروتوتایپ اولیه هستند تا بتوانند بازخورد ابتدایی مورد نیاز را از بازار دریافت کنند. اغلب استارتاپها در این مرحله درآمدی ندارند و اکثر مشتریان آنها به صورت مجانی از محصول یا سرویس استفاده میکنند. تیم استارتاپ در این مرحله متشکل از خود موسسین و ۱ تا ۵ نفر دیگر است.
مرحله اولیه استارتاپ (Early stage)
استارتاپهایی که در این مقطع قرار دارند، معمولا از مرحله ساخت پروتوتایپ فراتر رفته و به درآمدزایی رسیدهاند. اگرچه ممکن است هنوز به سود نرسیده باشند ولی توانستهاند مشتریان خود را جذب کنند و در تلاش برای افزایش تعداد مشتریان و حضور قویتر در بازار هدف هستند. اغلب استارتاپها در این مرحله، بسته به نوع فعالیتشان از تیمهای ۵ تا ۲۰ نفره تشکیل شدهاند.
مرحله میانی استارتاپ (Mid stage)
در این مقطع استارتاپها به سودآوری رسیدهاند اما معمولا سهم بازارشان کوچک است و در حال توسعه محصول یا سرویسهای جدیدتری برای رشد سهم بازار و وارد شدن به بازارهای دیگر هستند. معمولا تیمهای استارتاپی در این مرحله ساختار یافتهتر بوده و چه بسا تیم محصول، تیم بازاریابی، مالی، منابع انسانی، پشتیبانی و… داشته باشند.
مرحله رشد (Growth stage)
در این مقطع استارتاپها معمولا بخش اعظمی از بازار را در اختیار گرفته و تیمهایی با بیش از ۱۰۰ نفر پرسنل در اختیار دارند. با توجه به اکوسیستم کنونی در ایران شاید تعداد استارتاپهایی که در این مرحله قرار دارند هنوز انگشتشمار باشد.